Monday, November 08, 2004

Emma's Black Pepper Gravy

From: Asmawati Abdul Manaf
Sent: Wednesday, September 15, 2004 9:52 AM
Subject: black pepper gravy


Aku punya recipe utk meat sauce paling senang... spaghetti tu kau bantai la brand apa and pasta bentuk apa yang kau suka, kan.. part kuah ni - aku guna fresh tomatoes yang ripe tu blend kan lagi banyak lagi 'solid' la then potatoes sikit rebus sampai lembik boleh penyet then guna bawang besar diced lots of chopped garlic. Aku fry sikit dulu garlic ni naik bau, then bubuh the bwg besar tak garing just layor. Blender bekas tomatoes tu aku bilas and air dia aku guna untuk mix kan Bolognese sauce dalam paket yang Maggi brand tu la. Aku masukkan minced meat into the sauce mix tu kacau elok pekat tak basah sangat and also goring sikit lepas bawang tadi. then bubuh the tomatoes blended and the potatoes dah penyet sikit tu and kalau ada leftover air dalam blender bekas tomato tadi terjun kan sekali la dalam pot aku. Also aku suka tambah mushrooms - beli kat pasar tani mushroom yang lebar tu apa nama dia, and aku bubuh buttons tinned tu also kalau ada straw mushroom turut terjun sam!
a. Sayugia di ingatkan yang aku ni tak kenal nama leave like bay leave mana satu, basil ke apa ke, so aku akan campak apa yang aku jumpa dalam pot juga. I used to have this bottle of mixed herbs (what mix ? tatau la) which seemed ok. The only leave aku kenal is daun kari so yang tu tak masuk la.

Basically the recipe is very volatile, so if you ever have the chance to sample it made by me, the guarantee that it will taste similar the next time is very the slim one... sebab aku kira apa ada aku campak sekali la. Kekadang aku boh kiub daging jugak. Or campur ngan kiub ayam. Tomyam kiub tak pernah try... eh lupa, aku bubuh tomato ketchup sikit utk kasi dia masam and sikit oyster mushroom sauce. Aku tak makan oyster so I use the vege kind. And kalau tak cukup masin, kicap masin or garam... the end !

regards,
..asma
Asmawati Abdul Manaf




Balik ke Resepi

Balik ke Muka Depan

2 Comments:

Blogger MG said...

Emma.. awat la hang punya black pepper gravy jadi spageti bolognaise.. Leh tak webmaster perbetulkan..

7:41 PM  
Blogger emm emm said...

tu la. aku pun heran gak sebab seingat aku la, aku memang tatau buat Black Pepper gravy :D

Memang resepi aku ni utk bolognese sauce.. Su, tolong betul kan title boleh aaak ? nanti orang tudduh aku ajaran sesat, beb !

4:17 PM  

Post a Comment

<< Home